Networking z domova – podpora podnikání v jeho začátcích

28.04.2020

Pro budování komunity, která k podnikání patří, máte nyní vhodnou příležitost. Jen musíte uchopit specifika online prostředí šikovně a vytěžit z něj maximum. Kolik času aktuálně věnujete digitálnímu světu každý den? Co vám může pomoci se adaptovat na podmínky trhu v současné době?

Kolik času sítím určit?

Nenechejte se ukolébat tím, že hodně lidí skloňuje digitální dietu, přičemž nemyslí, že by se vzdali aktivit na síti úplně, jen jim určili přísně vymezený čas svých dní nebo jen na několik dní tyto aktivity omezili (digital detox challenge). Znamená to jen, že se zamyslíte nad tím, co je pro vás prioritou v podnikání a internet využijete do maxima tak, abyste nesurfovali na sociálních sítích nadbytečně.

Průměrně se lidé po světě věnují sociálním sítím 144 minut každý den, Evropané byli (podle stejného zdroje) pod tímto průměrem (hodina a čtvrt pro sociální media denně). Kvůli koronaviru se tato čísla zřejmě promění. Zásadní je mít určitou strategii, ve které si stanovíte, jaké činnosti budete na síti během dne dělat. To, aby vám neuteklo něco opravdu důležitého - interakce s lidmi v reálném životě.

Jak využít online prostředí pro podporu vašeho podnikání?

Školy a školky jsou stále zavřené. Řada z vás nemůže pracovat a podnikat tak, jak jste zvyklí. Je to ale příležitost inovovat svoje podnikání a využít veškeré výhody internetu. Můžete zkusit to, co by vás ještě začátkem roku nenapadlo - vybudovat kvalitní komunitu v online prostředí. Pro lidi na volné noze to není nové téma, ale tato doba nabízí nové úhly pohledu pro podnikání.

Občas může být složité určit, kdy v "pracovní době" hledat příležitosti, reagovat na emaily a komentáře, kdy se věnovat seberozvoji a objevování trhu. Proto věřte své intuici, ale stanovte si plán (kolik času a kdy věnujete sociálním sítím, vzdělávání a co na sítích chcete sdílet). Při práci zkuste použít spíše počítač, než telefon a mějte na stole poznámkový blok a to, co vás zaujme, si hned zapište (nebo prozkoumejte, pokud vás to neodvede od činnosti).

Cílem je zamezit nadbytečnému lajkování obrázků morčat v umění a poučit se spíše v tom, co spotřebitelé nyní očekávají. Prý to je zejména užitečnost. Vyberte si, do které ze "sítí" budete investovat svůj čas, nesnažte se být úplně všude. Spíše tu jednu budujte naplno.

Zajímavosti na síti

Na blogu Navolnenoze najdete aktuálně velmi zajímavý příspěvek o podnikání v době koronaviru nebo si můžete poslechnout speciál o podnikání jako audio zdarma zde. Dobré tipy pro propagaci svého podnikání můžete získat ve skupině #holkyzmarketingu. Podporu pro svůj startup můžete také získat díky  společnosti Google. Zapojte se do oborových skupin a sledujte příspěvky o podnikání na LinkedIn. Zájmových skupin existuje na sociálních sítích celá řada, vyberte si ty, kde je vám nejlépe a ty sledujte.

Když mi dnes v poště přistála pozvánka na online Rendez-vous podnikavých žen Moravskoslezského kraje, byla jsem nadšená, než mi došlo, že zrovna v daný den mám být s dítětem na alergologii. Třeba to je tedy příležitost pro některou z vás...

Při budování komunity na síti buďte transparentní, upřímní, ale slušní. Stanovte si, za jaké hříchy náleží reptalům smazání a kdy je vhodné i na negativní zpětnou vazbu zareagovat pragmaticky a získat tak třeba stálého kupujícího. Netříštěte svoji pozornost, ale uvážlivě ji věnujte oboru, který vás baví. Ono se to vyplatí.