Na pokraji sil? Nepracuj furt, taky žij!

02.07.2018

Zdá se vám osmihodinová pracovní doba příliš dlouhá, máte problém soustředit se a klesá vaše výkonnost v práci? Pak je nejvyšší čas naučit se správně odpočívat. Překvapivě velké množství lidí neví, jak efektivně relaxovat, nebo toho i přes dobře zvládnutou teorii prostě nejsou schopni. Následkem je nechuť k práci, nestíhání termínů, podrážděnost nebo dokonce obávaný syndrom vyhoření.

Nezbytností jsou v prvé řadě přestávky v pracovní činnosti

- čím častěji odpočíváte, tím produktivnější jste. Během dne stačí kromě obědové pauzy několik vhodně využitých pětiminutových úseků. Na tuto dobu byste měli úplně vypustit pracovní starosti, zalít třeba kytky, vypít si kávu nebo zalaškovat s kolegy. Po návratu k monitoru budete mít objektivní pohled na výsledky vaší dosavadní práce a chuť do dalších činností.

Oddychovat od práce byste rozhodně měli i o víkendu.

Zbavte se nutkání kontrolovat příchozí maily a ignorujte nabitý diář. Dělejte cokoliv, co vás baví, a u čeho nebudete myslet na pondělní návrat do neveselé pracovní reality. Podle výzkumů platí pravidlo, že úplné odstřižení se od práce znamená kvalitnější odpočinek.

V dlouhodobém hledisku je klíčové umět si také naplno užít dovolené.

Zbavte se pocitu nepostradatelnosti, který je často jen ve vaší hlavě, a poproste své kolegy, aby vás v době vaší nepřítomnosti zastoupili. Před odjezdem samozřejmě dořešte nejdůležitější úkoly a snažte se předejít případným problémům. Zkuste volit spíše aktivní dovolené, snížíte tím pravděpodobnost, že budete myslet na pracovní starosti.

Mějte na paměti, že aby se člověk nesesypal, musí se o sebe umět dobře postarat, a to jak v práci, tak mimo ni!