Krizový manažer - není krize jako krize.

05.09.2018

Pod pojmem krizový manažer si každý dokáže něco, respektive někoho představit. Minimálně to, že pojem krize popisuje současný stav firmy a najatý manažer by měl firmě pomoci dostat se z této nežádoucí situace zpět na výsluní. Ale co když přijde krizový manažer, který firmu pošle do ještě hlubší krize? A co je to vlastně za člověka?

Má zpravidla bohatý životopis, kde jedna důležitá pozice střídá druhou, a minimálně 2 až 3 roky zabírá práce na IČO. V této době manažer zúročil všechny dosavadní zkušenosti - ideálně podpořené nějakým studiem či kurzem - a věnoval se právě ozdravování firem. Důvodem, proč se chce nechat znovu zaměstnat, je celková krize a s ní spojený úbytek kšeftů. Rozhodně to nijak nesouvisí s jeho schopnostmi.

Jak se někdo takový dostane do vaší firmy?

Jednoduše... Pracujete-li v korporátu (není nutně podmínkou), jednou za čas padne černý Petr i na vaši pobočku. Mateřská společnost zatouží po vyšším obratu a rozhodne se nahradit stávajícího general managera někým, kdo dokáže podle životopisu a skvělé sebeprezentace zázraky a konečně přinese požadovaná čísla. Zdá se to být výhodné pro všechny strany - najmete si člověka, který dokáže firmu postavit na nohy, a zároveň bude jen váš, takže není třeba platit externě někoho dalšího.

Plat, který se zdál na první pohled astronomický, v kontextu všech výhod až tak přemrštěný není.

Stávající trochu přestárlý a lehce zakonzervovaný tým nepřijme změnu s nadšením, protože jen máloco dokáže vyvolat tak bouřlivé a ublížené reakce, jako když zaměstnancům vezmete něco, na co jsou zvyklí. K překvapení všech se ozve i pár opačných názorů, které hlásají, že změnu už to chtělo a je nejvyšší čas.

Plíživý nástup

Podle nastudovaných příruček manažer nejdříve sleduje práci svých podřízených, vezme je třeba na oběd, aby si udělal "oko". Hlavně uspořádá poradu, aby mohl odprezentovat svůj životopis a vizi, kde zmíní, že za 2 až 3 roky firma pod jeho vedením zněkolikanásobí obrat. V tuto chvíli se odehrávají různé reakce v řadách obchodního týmu, ti největší konzervativci se nepokrytě smějí, ostatní kroutí hlavami a ignoranti dělají, že neslyší.

Změny v ideálním světě

Změny jsou potřeba, většinou v každé firmě něco "kvete" a bývalý šéf to neřešil, takže je na novém koštěti, aby to zametlo. Celý proces začne obchodními zástupci, kteří málo prodávají a jsou už pravděpodobně trochu přestárlí a vyhořelí. Pokračuje se přes účetní oddělení, kde je potřeba někoho, kdo zvládne složité tabulky a reporty, byť dosud nebyly v takovém rozsahu potřeba. Končí se u uklízečky, která špatně vytírá záchody.

Změny v reálu

Nově najatí obchodní vlci nejsou po pár měsících už tolik zapálení a motivovaní, protože si mysleli, že jsou přijati na pozice obchodníků, nikoliv administrativních pracovníků. Bonusový systém, který se na začátku jevil jako velmi lákavý, v praxi vypadá úplně jinak. Nový účetní nezvládá nápor práce a zbylé nové osazenstvo kanceláře se taky až tak nepovedlo. Ale dáme jim ještě šanci, protože tyhle zaměstnance si vybral sám nový šéfJ

Rozčarování

Všichni už pochopili, že za tři roky nestoupne obrat několikanásobně, ale spíš nenápadně stoupají náklady. Ti z původního osazenstva, kteří nebyli vyhozeni, doufají, že jednou přijde změna k lepšímu, protože to tak mateřská společnost přece nemůže dlouho nechat. Ti, kdož byli vyhozeni, na DPP stále pomáhají novým zaměstnancům - asi kvůli pošetilé loajálnosti k firmě. A hlavně se dál utrácí... Školení pro obchodní tým je několikrát dražší, než by mělo být, najímají se poradci na kdeco a uzavírají se ne úplně výhodné smlouvy s dodavateli.

Spadla klec

Jednou si ale vedení bude muset přiznat, že obrat nebude, že některé změny nebyly až tak potřeba a tohle řádění "krizáka" je třeba zastavit včas. Aby nedělal problémy, dostane zlatý padák a další položku do životopisu, která mu otevře dveře do další firmy...

Možná právě té vaší :-).