Hodnotím, hodnotíš, hodnotíme....

24.07.2018

Pravidelné hodnocení zaměstnanců je oblíbeným nástrojem firem k motivování a rozvíjení svých lidí a klíčovým procesem manažerské práce. Přináší důležité výstupy jak pro vedení společnosti, tak pro samotné zaměstnance, kteří tím dostávají mnohdy jedinou příležitost promluvit si s nadřízeným o své budoucnosti a získat zpětnou vazbu ohledně odvedené práce a jejích výsledků.

Působí to vznešeně a idylicky, dokud po vás šéf nechce, abyste zhodnotili sami sebe. Panika! Samozřejmě si myslíte, že jste dokonalým adeptem na zaměstnance roku, na e-maily odpovídáte ještě předtím, než vám přijdou, zbožňují vás všichni od generálního ředitele po doplňovačku kávy do automatu a hlavně jste neobyčejně skromný. Nadřízený má ale pravděpodobně omezenou mentální kapacitu pojmout všechny aspekty vaší výjimečnosti, proto je třeba sebrat zbytky soudnosti a namíchat mu vyvážený koktejl vašich skvostných pracovních úspěchů a (samozřejmě naprosto nepodstatných 😊) přešlapů.

Tady nastává zádrhel číslo 2. Byli jste totiž odjakživa zvyklí, že ostatní hodnotili vás a na váš názor se nikdo moc neptal. Tu nevděčnou práci odváděli vaši zoufalí rodiče, frustrovaní učitelé, zamindrákovaní partneři a vy jste se úporně snažili držet krok a napasovat se do mantinelů jejich požadavků. Teď ale naproti vám sedí šéf, požaduje po vás sebereflexi, vy máte hrůzu v očích, polévá vás studený pot a přemýšlíte, co říct, a přitom si pod sebou nepodřezat kariérní větev a na druhou stranu ze sebe neudělat spasitele pracovního trhu. Co teď?

V prvé řadě, buďte upřímní. Pokud mluvíte o svých úspěších, vyhněte se obecným frázím a uveďte konkrétní případy a situace, kdy se vám něco podařilo. Pokud jste nesplnili něco, co se po vás požadovalo nebo co jste si stanovili, buďte proaktivní a snažte se hledat možné cesty a řešení. Nezaměřujte se pouze na minulost, zmiňte i o svých pracovních plánech a jak by vám firma mohla pomoci je uskutečnit. Snažte se být 90 % času pozitivní - budete-li příliš brblat, nebudete působit dobrým dojmem. Mějte na paměti, že na tom, jak se při hodnocení "prodáte", může záviset třeba zvýšení platu nebo případné povýšení. Neberte to jako další výplod choré mysli vašeho nadřízeného, ale jako příležitost k růstu. Uvidíte, že výsledky se dostaví!